tirsdag den 22. november 2016

Må man skære bøgehækken ned om vinteren ? skal ....skal ikke ....



Det har været en ret smuk dag idag. Den lave vintersol velsignede os allesammen med sine stråler, ikke nok til at varme rigtigt op, men nok til at man vågnede op og følte sig lidt mere i live. 



Jeg har været igang med sav, Ørnenæb og saks i mange træer og buske i haven, og jeg har ikke nået dem alle. Der skal nok en del mere til. Haven er gammel og skøn men en trimning gør vist ikke noget. 

Jeg har været ret ond ved de bøgebuske der stod under egetræerne, man kan se rækken på billedet herover fra i sommers.
De er blevet opstammet ( meget) og skal være firkantede minitræer fra nu af. Jeg skal også have have ryddet græs omkring dem på et tidspunkt.

Formålet at få en klar, mere formel, linje imellem marken og haven, men stadigvæk få udsyn til hestene når de går på marken. 


Den her fik lov til at være som en hæk, men bliver til en klar firkant istedet for det mere buskede look. Den skal indbyde til at gå igennem på det sted, der er fuld bøgehæk på den modsatte side.
Jeg har dog fået lavet et tydeligt skel imellem stammen og hækken.


 Dette er set fra køkkenhaven og op imod den formelle have. Jeg har fjernet alle sidegrene på de to bøgetræers stamme, så de rammer den formklippede bøgebusk ind, når man ser imellem træerne. Der går en sti forbi det firkantede træ og ind i haven.


Så er der det svære valg, ....
Skal eller skal jeg ikke klippe bøgehækken ned ,så der bliver et tydeligere skel imellem træerne i hækken og selve hækken? 

Jeg har prøvet at klippe de første par meter ned på højre siden af indgangen på billedet herunder, og jeg hælder til hele hækken skal ned i den højde. Jeg syntes det fremhæver de strukturnæssige forskelle på hæk og træ bedre og indbyder mere til at fortsætte igennem, fordi man kan se der er noget bagved, men ikke hvad det er. Hvad syntes du?






Jeg har også skåret næsten en meter af højden på hækken omkring køkkenhaven. Jeg kan godt lide detden gør for at skabe rum i haven, men det er bare ikke godt med sådan en lys stjæler omkring grøntsager, så ned med den. 
Den har været dernede før kunne jeg se, så jeg tror det har været den oprindelige plan. Valget af hækplante er forøvrig usædvanligt, det er en Elletræshæk. 



Så hjælp meget gerne, skal hækken skæres ned, og må man gøre det om vinteren ?

Kærlig hilsen 
Marianne








7 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Ja, jeg tror da vinteren bestemt er det bedste tidspunkt af beskære bøg, og det ser jo ud til at der er masser af livskraftige skud tilbage!

    Jeg kan godt lide tanke med at åbne op og give udsyn, specielt i de omgivelser du har:)

    Det ser rigtig godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du er enig .. og nu har jeg fået at vide at det er helt fint nu, så er det jo bare at fortsætte :)
      Kh
      Marianne

      Slet
  2. Hej Marianne
    Jeg har desværre ikke meget erfaring med bøgehæk, så jeg ved ikke, om du kan klippe den nu. Jeg spørger lige Anne Marie fra Lønbæk. Jeg tror også, det bliver pænt, hvis du klipper den lidt ned, den er nok rigelig høj.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Marianne
    Her kommer et svar fra Anne Marie, hun kan ikke selv kommentere på din blog.
    De må gerne gå hårdt til de gamle bøgehække her om vinteren.Det vil pynte gevaldigt, hvis de tager toppen af den høje hæk, som de er begyndt med.
    Mange hilsner
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det fine svar :) er det pga der er noget galt med bloggen hun ikke kan svare? Håber ikke den driller igen ..suk.
      Tror bare jeg må til den hæk her i vinter så :)

      Slet
    2. Bare rolig - der er ikke noget galt med bloggen, der er en del blogge Anne Marie ikke kan kommentere på, det er ikke kun din. Jeg kan ikke mere huske hvorfor :)
      God arbejdslyst

      Slet
    3. Åh det er godt at vide :) var bange for der var noget galt igen ...
      kh
      Marianne

      Slet