søndag den 18. august 2013

en kedelig post....

Det er Marianne skal huske hvilke dahlia hun har posten.
Så jeg gik mig ud i haven for at tage billeder.
og fandt ud af der faktisk er to som ikke har blomstret endnu.
HMM...

Arabian nights


?


 Fra svigerfar kassen.. der var mange. Ingen af dem havde navn, hvilket nok er grunden til jeg fik 3 for en tyver.




Den Orange/fersken pompon dahlia her er så god til buketter, blomsterne kommer på lange lige stilke, så det er nemt at finde lange blomsterstilke.



 Den her hedder noget med Baron.. måske var det bare Baron ? Den har et sjovt blålilla skær ind imellem.


Mener den hedder noget lignende Evaline. Den var den første til at blomstre i år.


Her er der så en dejlig sneglespist Evaline. 
Snegle ELSKER at kravle op på dahlia knopperne om natten og lige gnave spidsen af blomsterbladene... øv.


En af tiltrækningerne for mig er ellers det fantastiske mønster kronbladene danner, når de ikke er blevet gnavet i.


OK helt ærligt, den er lige trevlet nok, sætter få, men kæmpe blomster, på svage stilke. 
Jeg er i tvivl om jeg egentligt kan lide den hvert år. Den redder livet p.ga. farven.


sneglegnavet kontra normal.
den har lidt rødt i løvet uden at være rød og bliver ikke så høj


Ikke så store blomster, men fine små raketter


 kæmpestor, farvestrålende og høj. Den første dahlia jeg købte.


 Ved ikke hvad den hedder, den er sjov.  Jeg må indrømme jeg er begyndt at kalde den spejlægget inde i hovedet, hvilket vel egentligt ikke er specielt flatterende for en blomst. 



Endnu en der er god til buketter.


Lav dahlia .



Se de fyldte kugler på billedet ovenover? Dette er den samme, bare under udspring. 
De ser aldrig ens ud.


Jeg kan bare ikke fange farven på den her, den ser rædsom ud på billeder. 
Den er fin i virkeligheden. Et sted imellem rød og Lilla.


 Tjaa.. den er nuttet. 


 Håber i ikke kedede jer ihjel :)

Kærlig hilsen 
Marianne

Sov godt, drøm sødt. Imorgen starter jeg på uddannelsen igen. Ikke mere barsel til mig.

8 kommentarer:

  1. Jamen hold da op du har geoginer Marianne :0) Tak for dine kommentarer hos mig....det er først nu ved Karstens (grønne nedslag) hjælp at jeg finder ind til din blog.....jeg blev hele tiden ledt ind på din Google+ konto og så stod jeg fast :0) jeg glæder mig til at kigge med og melder mig under dine faner :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  2. Hold da op så mange dahlia'er du har. Og mange flotte :-)

    Spidserne på kronbladene på mine dahlia'er er også spist, men har ikke tænkt, at det er sneglene, som kryber forbi alle bladene og derefter går om bord i knopperne. Hmm, dumme snegle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nogle frække frække snegle... de spiser også liljeknoper. jeg er rigtigt træt af dem.
      KH
      Marianne

      Slet
  3. Hej Marianne.Hold da helt op hvor har du mange smukke dahlia.Jeg har været på Garden Living Fair på Frederiksborg slot idag.......har lavet et indlæg derfra.Og der var utrolige mængder at store flotte planter i alverdens farver.Fik da også lige en med hjem for bare 50 kr.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. det så rigtigt hyggeligt ud det garden living fair :)
      jeg har rigtigt mange dahlia, men man kan altid klemme flere ind.. jeg har en plan om at have dem uden for stakittet rundt om haven. Det er et godt sted :)
      KH
      Marianne

      Slet
  4. Flot med alle de fine dahliaer du har. Jeg kan bedst lide de lilla :) Eveline har jeg også, den er jeg også glad for.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Lilla er også fine. jeg er ikke så kritisk, dog havde jeg et år nogle skriggule og dem kan jeg simpelthen ikke tage. underligt egentligt for der er mange andre gule blomster jeg godt kan lide :)
      KH
      Marianne

      Slet
  5. Sikke en imponerende samling. De har virkelig sans for det. Jeg er især vild med de dybe og mørke farver og de tætte blomster.

    SvarSlet