fredag den 10. maj 2013

Jeg suser rundt

Vi skal jo holde fest for vores store dreng på 14 her lørdag, så vi har en lille smule travlt efterhånden, men jeg fik da set lidt på haven. Det er helt vildt som det vokser efterhånden. en del af de første tulipaner er faldet eller ved at visne. De er så smukke, men går så hurtigt væk.



Denne røde tulipan har jeg ventet på i fire år. Skal vi ikke bare sige den ikke er god til at genblomstre og lade det være ved det ?  Jeg elsker den lille diskrete gule kant og den dybt røde farve.


Min eneste rhodedendron med de stive blade, tidlig, lysegul og vidunderlig. Med massere af blomstre hvert år. 
Desværre har jeg mistet navnet, for jeg tror den ville være en rigtig god gave til min lillesøster til hendes helt nye surbundsbed. Jeg var ude og hjælpe hende med at plante blomster i det idag. Til gengæld hjælp hun så med at køre ting ned til festlokalet.



Min ene moerheim, som jeg holder så meget af at jeg købte en til sidste år. Den nye holder ikke af mig, for den ser ynkelig ud. det er en moerheim forrest længst til højre og ventre i billedet. Det er underligt med så stor forskel.


Træerne i baghaven begynder at blive grønne. Dejligt , det ikke kun er den mørkegrønne vedben som kan ses mere. 
Geranierne i forgrunden, som jeg ikke kan huske navnet på .. der forsvæver mig noget med Johnsons blue, men jeg er ikke sikker, blev delt ned til bitte små planter, med tre blade, for to år siden. Sidste år blomstrede de ikke og var meget skravlede, de brugte krafterne på at udvikle sig... det lykkes vist meget godt, de tre blade fylder pænt nu. Tulipanerne har kamp til stregen, om lys og plads. 



 En af de ting der skal gøres som forberedelse til festen er jo at pynte lidt op, og idag kom svigerfar så med to kasser petunia til at stille rundt omkring i lokalet. Desuden havde han nogle overraskelser til mig. Det han kalder skraldeblomster.





 Den ene af overraskelserne var nemt nok at indentificere. Det var en meter høj troldhassel, en lang gren. Den "kommer jeg til" at sætte på kommunens skrænt bag haven. Der er et uendeligt kedeligt krat der aldrig bliver passet. jeg er helt sikker på en troldhassel vil pynte gevaldigt der. og der er langt til nærmeste hussokkel og kloakrør. 



 De to andre er nogle små kirsebærtræer eller buske, men jeg ved ikke hvilke ? Nogen ideer derude ?



Svigerfar kom også med noget jeg har ønsket mig til mit: hold op med at være bange for store ting og stedsegrønt projekt. To klippede thujaer.
 De skal stå på hver sin side af den kommende lille halvbuede græsplæne, og så skal halvbuen omkredses af en lav buskbum hæk
De blev straks plantet.


Vores hund har fået en ide med at skrabe bagud hver gang den forlader græsplænen, Den river græsset af i store totter, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det. Det ser skrækkeligt ud.

Tilsidst et lille kig på alle børns ynglingsplante, som idag har foldet sine første blomster ud, her i haven.



Nå ja, jeg fik luget lidt i baghaven idag. Ikke fordi jeg havde tid, men jeg havde lyst :)



Hav en rigtig dejlig dag, med en masse gode oplevelser.

Kærlig hilsen 
Marianne









Ingen kommentarer:

Send en kommentar