lørdag den 25. maj 2013

Akelejer, alium, blandet og en ny plante, samt rhodedendron

Mine aller højeste alium er ved at beslutte sig for at ville springe ud. Det tog rigtigt langt tid sidste år for boldene at nå fuld størrelse, så mon ikke også det tager noget tid i år. De er over en meter høje allerede.



En lille sød akeleje som har lave gener. den skal flyttes for man kan ikke rigtigt se den i bedet for de andre blomster. Der må have været en lille bi på besøg, for jeg har normalt ikke lave akelejer.


Er denne her ikke bare dejligt mørk ?


Jeg trode faktisk ikke kæmpe verbena overvintrede, men det ser ud til et par stykker af dem er i live fra sidste år. så lige nu er jeg glad for jeg bare klippede dem ned, og ikke hev dem op.


Min anden lave akeleje, som jeg rent faktisk har købt og alt ting. jeg kan rigtigt godt lide farvespillet i blomsten.


Alium fra svigerfar kassen :)  De er ikke så høje som de andre, men dejlige.

Vabascum eller kongelys. Den her har også sået sig selv, men den oprindelige plante er højere og ferskenfarvet.  Gad vide hvor det hvide kommer fra? Det er noget af det sjoveste ved frøplanter der bare kommer, man ved aldrig hvad der sker. Den får lov at blive, den er sød.


Mit skyggebed er ved at gro sammen, som planlagt, men jeg syntes der mangler noget og har overvejet martagon liljer. Er der nogen derude der ved hvordan man skaffer dem for almindelige menneskepenge ? og kan de stå i skygge/halvskygge ?

En af de planter der blev købt i botanisk have. jeg kender den ikke, men har sat den i kanten af stensætningen i forhaven. Den ligner en stenbedsplante.


Bregner er nu skønne, også den helt almindelige slags. Skovmærkerne dufter fantastisk. Sødt og drømmeagtig. 


Clligrafer er nu så smuk, men den bliver ikke rigtigt større.  Jeg ville egentligt godt have noget gro i den, så den kan blive delt. Måske står den for mørkt til rigtigt at komme igang. Det er også nogle fine pletter den har på bladene.


Tulipaner er skønne, også i deres fald, syntes jeg. 


Jeg er vild med den her akeleje, sort/lilla med grønne spidser, så sød.
Jeg havde plukket en enkelt blomst for at vise den til min mor, og hun havde så sjovt med at overbevise min niece om at det var en akeleje, folk ligger mest mærke til de langsporede typer, men dene her er bare så skøn og enkel.
Jeg burde få fat i nogle hvide akelejer egentligt. det ser ud til det mest er de mørke jeg har fået små udgaver med fra min gamle have af. jeg lod de store få og tog bare nye frøplanter, men alle de lyse ser ud til at være forsvundet. 


Botanisk tulipan Saxatillis, som er temmelig skøn i solen.

 Billeder fra gåturen idag,  som får mig til at ønske jeg havde en park istedet for en have, så jeg kunne lave noget lignende og rulle rundt imellem på en havetraktor når jeg bliver ældre :) så kunne man jo slå græsset samtidigt ;)



Som en sidenote, plantede jeg en masse små frøblomster og en del Dahlia ud i bedet i går. Det ser frygteligt ud, men forhåbentligt bliver det bedre.  Der blev sat sorte lathyrus og staudelathyrus ved hegnet, rødkål og savoykål, tallerkensmækkere, små bitte sommer asters. Så smider jeg nok nogle morgenfrue og kornblomst frø og  planter rød grønkål og palmekål ud også. Jeg er ikke god til kål, men de skygger så dejligt meget af for ukrudt. De må da kunne lide jorden efter at hønsene har gået og skidt i bedet hele sidste år.

Hav en dejlig dag i haven.

Kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar