mandag den 20. maj 2013

Jasmin

Jeg har en lille jasmin i en krukke.


Den startede som en lille gren som denne, plukket fra min brors jasmin.
Min mor ønskede sig en jasmin, men den skulle dufte. Jeg har lagt mærke til, at selvom de ser ens ud, så er det forskelligt hvor meget jasminbuske dufter. Jeg ville ikke risikere at købe en, som ikke duftede nok. Min brors dufter stærkt og intenst, så jeg besluttede at forsøge at lave en selv, med stiklinger. 


Der blev plukket seks grene, og også tre fra min egen dobbelte jasmin.  Det her er den eneste der overlevede den første vinter. Den er nu tre år og står med knopper, så i år er den en rigtig  duftende Jasmin. Det er også i år den bliver lidt stor til en krukke, så den skal hen på pladsen under birketræet jeg har gemt til den. 


Der er rigtig mange buske og slyngplanter man kan formere, bare ved at plukke to års grene fjerne de fleste blade og stikke dem i jorden i en potte. Vand, put dem i en gennemsigtig plastikpose og lukke for oven. Derefter skal du bare vente. Nogle slår rod, andre gør ikke, men det er spændende at eksperimentere med.
Da de ikke er formeret igennem såning er de komplette kloner af planten du tog grene fra og har derfor nøjagtig de samme egenskaber (og eventuelle sygdomme) som moderplanten.

God pinsedag

kærlig hilsen
Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar