onsdag den 24. april 2013

Jeg burde nok lige fortælle lidt ....




Om vores lidt usædvanlige boligsituation. Min far døde for lidt over to år siden og efterlod min mor i et stort hus som trænger til en kærlig hånd nogen steder. Haven var fuldstændigt bombet og vokset til mange steder, men også nogle igangværende projekter var gået hel i stå, da min far blev syg. Min mor havde ikke lyst til at flytte, men heller ikke til at være alene, så min mand og jeg besluttede os for at tilbyde at flytte derned samme med vores på det tidspunkt fire børn. Vi har nu, overraskende nok, fem børn. 
Vi startede indflytningen med at bygge førstesalen om så der istedet for tre store værelser, var et soveværelse og fire små børneværelser. 


Baghaven i morgengryet i vinters. Den første sne.



Haven er mit domæne, og jeg er vist ret herskesyg....men alle indput fra familien er velkomne. Specielt baghaven var et fællesprojekt. alle havde ønsker til hvordan baghaven skulle laves og hvilke funktioner der skulle være. selve baghaven var kratskov. Mine forældre havde lige købt jorden til da far blev syg, og derfor har der ikke været have før. jeg lavede en plan, mor bestemte at mine planer for en havemur ikke var sikker nok for børnebørnene og invisterede i en fine lockblockmur der nu er lavet. de andre elementer kom fra forskellige sløjfede stenbede fra forhaven, og ting som var købt til andre steder men ikke længere var nødvendige. Vi er glade for baghaven, selv om der stadigtvæk er projekter der skal laves. 





Der skal blandt andet bygges et legehus i hjørnet længst til højre, men hvordan det skal se ud er ikke besluttet. 
Drengene vil gerne have en borg.


Nu skal jeg bare have gjort noget ved forhaven, som er sværere rent design mæssigt. Der er en del eksisterende elemente,r som mine forældre har lavet sammen, der har emotionel værdi for min mor, som et langt højbed, flagstangen, drivhusets placering osv. De elementer skal bestå, samtidigt med at jeg skal have lavet haven om til noget jeg kan trives med.  Så det er en del af planen for i år. 


Et af de store projekter. (altså ikke sækkene med jord, som skal spredes ud i det nye bed omme bag huset, det er meget tung lerjord. ) men altså. hønseskuret skal flyttes indhegningen væk. Græsplænen skal under kontrol . Der skal gøres noget ved den vandtank, for den er tudegrim. og der skal laves et mix blomster/grøntsagsbed.  Jeg kan desværre ikke trylle den skrækkelige blok overfor pænere. 


Sidste år lavede jeg en midlertidigt indhegning til høns over det gamle staudebed og satte høns på det for at begrænse skvaderkålen i bedet, det virker, men man skal have hegnet alle steder hvor kålen gror ind.  hønsene er hyggelige og giver dejlige æg, men de lugter så jeg har besluttet at få en grøn affaldsspand i stedet for kompostdyngen.. haven er for lille og for meget midt i byen til en mødding. 


Den bunke af fliser til venstre med blomsterpotter ovenpå skal lægges, istedet for nogle store beton fliser under cykelparkeringen (kan ikke ses, men er bag pæretræet) og så skal der laves et grøntsagsbed der. 


Jeg ved godt det ser underligt ud med bambuspindene i bedet, men hunden blev ved med at pløje igennem det. Der skal snart såes, så hun skulle lige mindes om hun ikke må være der. det samme gælder irisbeder henne ved hønsehuset. Hunden har trampet på mine stakkels iris germanica  hele vinteren. Den er gal med børn og dyr, hver gang tingene visner ned, så glemmer de at man ikke må være i bedene. Så hvert forår er mine bede et maridt af grimme pinde. 


Som i kan se er der temmelig lang vej til en skøn have. Der er dog lyspunkter. Jeg syntes eksempeltvist at eksperimentet fra efteråret 2012 er gået meget godt. jeg satte små scilla og chionodoxa løg imellem brostenene og jeg syntes faktisk de er fine imellem stenene.



Hav en rigtig dejlig dag :)

 Kærlig hilsen 
Marianne



4 kommentarer:

  1. hej Marianne
    Så fandt jeg din blog via dine kommentarer hos mig. Man er vel nysgerrig.
    Jeg har siddet her med aftenkaffen og hygget mig med at se lidt i dine indlæg og jeg har tilladt mig at lægge en besked til Danske haveblogs for at se om du kan komme med på den liste - så får man flere besøg og kommetarer.
    Du kan også melde dig på til Nordiske haveblogs hos Carsten på http://nordiskehavebloggere.blogspot.dk/
    Prøv at finde Gadget "faste læsere" på dit layout - så bliver der bedre trafik til din blog.
    Stor havehilsen fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Berit, føler mig helt beæret over du syntes jeg kan komme på den liste :) er jo ikke en haveørn, famler mig lidt frem, prøver noget af og ser om det virker....jeg har ikke haft have så længe selv.
      Jeg syntes dine Iris er så smukke, jeg har ikke så mange sebirica selv, og jeg aner ikke hvad de hedder, men jeg elsker dem jeg har, de gør virkeligt noget ved et bed.
      tak for de gode råd :)

      KH.
      Marianne

      Slet
  2. Hold da op det bliver et spændende med udfordrende projekt med forhaven. Men så flot du har fået baghaven, så er jeg sikker på, at du også klarer denne del :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver spændende.. jeg føler mig dog ikke nær så sikker der som med baghaven, den var nemmere fordi det var et blankt lærrede. nu får jeg at se hvad jeg når, det er ikke altid lige nemt at komme derud :)

      Slet