lørdag den 20. april 2013

Jeg er spændt....



på hvordan min kamelia plantes blomster egentligt ser ud. 
for to år siden kom jeg i netto, og så de havde sat en masse blomstrene buske ned til fem kr. den slags et års stiklinger som er pakket ind i pap og plastik.  Langt de fleste af planterne var gået ud, men der var en enkelt Kamelia som så ok ud. der stod Kamelia mix på pakken. jeg plantede den 20 cm høje stilk i en krukke sammen med en del andre sommerblomster og glemte alt om den indtil det blev efterår og der skulle ryddes op i haven. 

Da jeg skulle kigge til de planter jeg havde sat i drivhuset i håbet om de kunne klare vinteren. opdagede jeg dette her:

Jeg tror den ene er en blomsterknop, så nu kan jeg endelig se hvordan den ser ud. Jeg håber den er de to års vente tid værd:)

selve planten er ved at være en halv meter høj, og jeg har jo ingen anelse om hvor stor den kan blive, jeg må bare vente og se. Den må bare helst ikke blive for stor for vores drivhus er temmeligt lille.

 Jeg har tingene i lag i drivhuset om vinteren når jeg opbevare planter, og i foråret når jeg har småplanter som skal videre i livet. Det giver lidt bedre muligheder. 

Det er frustrerende i år, for jeg tør ikke tage citrus træerne og pelagonierne ud endnu, men jeg trænger frygteligt til at få gjort rent derinde.. jeg gør det nok snart alligevel, så må de klare det så godt de kan imens. Jeg skal have det ordnet, for jeg havde et uheld med en drivhusvarmer der gav sig til at ose helt vildt i vinterens løb, så der er helt sodet. Sidenhen har jeg brugt bloklys. De kan godt holde det frostfrit, men ikke varmt. desuden har jeg to lag ruder om vinteren.

De brædder jeg har som øverste hylde er som i kan se, ved at bryde helt sammen, så jeg har været ude og købe to lægter idag, de er kraftigere og kan forhåbentligt klare vægten af planterne. 



Planterne i bedene udenfor har også tralvt. Jeg elsker de små kugleprimula, specielt i denne blå farve, den er jo helt fantastisk.





Jeg har ikke selv magnolia, men denne smukke dværgmagnolia blomstre på kirkegården tæt på hvor jeg bor. det er et virkeligt dejligt sted, med skønne staudebede, smukke store træer, og en sti kantet med kæmpe store rhodedendron, der er et smukt syn hvert forår og absolut en gåtur værd.


i min egen have, blomstre de første tidlige tulipaner, 


violerne kigger under hækken

og rabarberne har foldet bladende ud, lover sol og lækre kager i praosollens skygge. 


der er ingen tvivl, det er forår.

pas godt på dig
 Kh. Marianne


Ingen kommentarer:

Send en kommentar