søndag den 22. september 2013

en lyserød agtig post ..

Det er egentligt lang tid siden jeg har vist noget fra baghaven. Det er ikke fordi der ikke er blomster deromme, der er bare ikke så mange mere.
En af dem der endeligt er kommet i blomst er denne Dahlia, som jeg syntes er skøn, men den har godt nok været længe om at få gang i fusse lankerne og få lavet nogle blomster. 


Skøn det er den med de fine aftegninger.


Sølvlysen er i fuld flor nu og duften er fantastisk. Hvis jeg skulle have en decideret dufthave, skulle den klart være en af indslagende. 


Den trækker også mange sultne insekter, både bier og sommerfugle.
Her en lidt flosset i kanten admiral. 


Tidsløs er en dejlig efterårsblomst, jeg er i alle tilfælde glad for den. 
Da jeg flyttede dem fra min gamle have til her, glemte jeg dem indtil efteråret, så blomstre de bare på opbevaringsstedet, uden jord eller vand. Fascinerende, men nok ikke sundt for løget.
Tidsløs er også giftig  at spise, men den indbyder så heller ikke til at blive spist. Så jeg er ikke særligt bekymret. 


Høstanemonerne blomstre stadigvæk lidt, men de er jo ikke så store endnu, så blomstringen er ikke voldsom. Jeg tog ikke de store planter med fra den anden have, kun små sideskud.


Her er den ene af de sene gladioles så. Smuk farve, men den kan ikke lide regnen og blæsten. 
Gladioles skal sættes til tiden, det giver flest og pænest blomster. Men de kommer op selvom de bliver sat sent.


Jeg har helt ærligt ikke haft meget held med mine gladioles i år, men bedre held næste år tænker jeg.

Hav en rigtig god og opløftende søndag.

Kærlig hilsen 
Marianne



4 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Også hos dig sølvlys - den ser helt ok ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. hey karsten sølvlys er skønne, duften er som nyslynget honning og bierne elsker den... kan du ikke lide dem ?

      KH
      Marianne

      Slet
  2. Ja Marianne sølvlys kan vi ikke undvære, mon ikke Karsten er ved at lære det :)
    Jeg tror ikke mine gladiolus når at blomstre i år, altså dem der blev sat sent.
    Din dahlia er meget smuk, jeg tror, jeg havde den sidste år.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. hvis han nu ikke kan lide dem, så er det jo op til ham, men jeg glæder mig over den hvert år :) det eneste er den spirer sent så jeg har altid en periode om foråret hvor jeg er bange for den er gået ud.. det er jo trist, men så bliver man ekstra glad når den kommer :)
      KH
      Marianne

      Slet