onsdag den 23. april 2014

gyldenlak, en stor levering, to skilpadder og lidt rundt omkring (opdateret)

 mine gyldenlak blomstre nu.


Jeg fik dem som små frølinger sidste år af en nabo længere henne af vejen, vi er vist de eneste som kunne finde på at forspire på hele vejen, så det er godt at kunne bytte lidt.


De har jo ret forskellige farver.
Jeg tror jeg skal prøve at se om jeg kan finde ud af at høste frø, de opfører sig som en toårig, selvom de overlever tre, er min treårige ret ynkelig. så der skal såes nye...


Tulipanerne ude ved havelågen står ok nu, der var mange forskellige sidste år, men i år lader det til at det er disse som gerne vil komme igen, jeg håber da de fortsætter sådan :) 


Se lige de kæmpekasser nede i haven.. mit drivhus er kommet og meget hurtigere end lovet. nu skal der vist laves fundament om :)
Det nye er større end det der blæste omkuld., så der skal jo udvides.


Fritillaria? Martagon ?  Den vokser i alle tilfælde og er dejlig grøn.


Jeg fandt et billede fra sidste år af hvad jeg har sat i jorden.



De står her 
  Midt i tulipan kaoset :) og var et helt år om at vise sig.


  De sent satte hyacinter og dværgpåskeliljer kommer egentligt ret ok på bakken.. 



Igår flyttede to små haveskilpadder også ind oppe på børnenes miniteresse. 
Min yngste søn var helt vild med dem da han så dem i rema1000, så jeg gav efter. 


De underlige muscari (mener den hedder armeniacum blue spike) står og blomstre nu. De er sjove, de springer ikke rigtigt ud, de vokser sig nærmest bare større..


Mine højeste Alium startede med at være 7,  nu er der tolv blomster på vej i år. 
Gad vide om jeg kan dele dem? vil godt have flere af dem rundt i haven.
Jeg må vel prøve at se hvad der sker under jorden, når de er færdige med at blomstre og visnet ned.


Det regner idag, og jeg kan næsten se på planterne hvor glade de er for det :)
og kommunens gravko.. ja den blev jo ovre på den anden side af gaden.. jeg er vist ret heldig :)

 Kærlig hilsen 
Marianne


13 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Ja op med disse Allium - de står nok som sild i tønde dernede:)

    Og din Fritillaria kommer fint - jeg har kun en dværgversion af samme, så jeg bliver også nemt forvirret.

    Og tillykke med drivhuset, det bliver spænden at få færdigt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. hej karsten

      jeg har tilføjet et billede af posen, og af indholdet af den.. det er den knold ting der blev sat.. måske kan du se om det er den der fritillaria ? den er jo også fin.. det var bare ikke sådan en jeg købte...

      jeg er meget spændt på drivhuset, det kom meget tidligere end de havde sagt, så vi er slet ikke klar med soklen endnu, vi skulle jo lave den i weekenden.

      KH
      Marianne

      Slet
    2. Ja Marianne

      Så er det jo en martagon! - alletiders - og endda naturformen:)

      Den ser ellers godt nok vildt frodig ud - spændende om den vil give blomster...?

      Ha en dejlig aften

      Slet
    3. der er et eller andet anderledes udseende i toppen, men det er endnu meget småt.. sætter de kun to /tre kranse blade ?

      KH
      Marianne

      Slet
  2. Jeg synes, det ligner en Matagon, og det er jo så også det, der står på posen :) men jeg kan godt se, at du først har sat den på senere, så Karsten er undskyldt.
    Godt gravkoen blev på den anden side af gaden. Super med drivhuset, det bliver dejligt for dig at få et igen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg er slet ikke sikker på han tager fejl.. jeg kender ingen af dem, men der blev sat det på billedet hvor de står. den der er vist er dog den der skyder med flere stilke, nok den jeg viste idag.

      jeg glæder mig så meget til det nye drivhus :) det bliver så dejligt.
      KH
      Marianne

      Slet
    2. Jeg tager billede af en Martagon og sætter ind i morgen, eller måske sætter jeg en på fb nu, hvis jeg har et ordentligt billede :)

      Slet
    3. Det ville være rigtigt dejligt :) men ellers.. så viser tiden jo nok hvad det er :) jeg er bare så utålmodig :)
      Kh
      Marianne

      Slet
  3. Hold da op for nogle Allium de er da fantastiske. Har du et navn på den? Det bliver skønt med det nye drivhus. Hvor stort er det? Jeg tror helt sikkert at du bliver glad for at du har købt et der er større selv om det giver lidt ekstra arbejde.
    Mon ikke vi kommer til at følge opsætningen :-)
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anne
      det er et Halls Magnum 108 med 6 mm polycarbonat.. men desværre blev grønne paneler sparet væk.. de er ellers flotte. det gamle var omkring 6 kvadratmeter og dette er 8.

      jeg kan desværre ikke huske hvad den Alium hedder.. mener det var noget med emporor men er ikke sikker. men jeg er meget glad for dem, de bliver høje og har store blomsterhoveder. der står asters imellem dem, som tager blomstringen i efteråret, det fungere godt.

      ja.. der kommer jo nok nogle drivhusbilleder :)

      KH
      Marianne

      Slet
    2. Hej Marianne
      Jeg har fundet en på nettet der hedder Early Emperer mon det er den?
      KH Anne

      Slet
    3. Måske .. jeg kan desværre ikke huske det, .. .. jeg ville gerne hjælpe, men jeg købte dem lige da jeg flyttede herned og jeg var ikke begyndt at skrive ned endnu,... eller tænke over det .
      Kh
      Marianne

      Slet
    4. anne .. det kan være du kan få et løg når jeg deler dem.. men jeg skal lige se hvad der gemmer sig under jorden før jeg vil love noget.
      KH
      Marianne

      Slet