tirsdag den 8. april 2014

lille tulipan, wc og motel


 Den her lille skønhed er gået i blomst. Jeg satte dem sidste år eller forrige år, men der kom der kun blade og ikke blomster. 
Den ligner en botanisk tulipan, men jeg kan ikke huske hvad den evt. skulle hedde. Den er dog meget fin, køn og lille så den må bestemt gerne komme igen næste år :) 

Hmm.. er så er den her rædsomme flotte røde bille dukket op.  og de skal dø! 
liljebiller har det bedst i min have når de hviler i fred.


Katten er så glad for at naboen har væltet rødt grus igennem hegnet og ind over mine på vej op tulipaner (jeg er mindre begejstret, de siger det skal være jordforbedring, men har da aldrig før oplevet nogen som laver jordforbedring med en halv meter dybt grus før, medmindre de vil dyrke marehalm ? Det er spændende, mest logisk vil det nok være at det lige ligger lidt indtil der ankommer et meget, meget stort læs kompost at blande i og det så bliver spredt ud.. spændende, spændende)



Hun syntes det er SÅDAN et dejligt katte wc.


De små humlebier syntes at påskeliljernes tragt er hyggeligt humlebi motel når det regner.


Det er nu dejligt de små oplevelser man kan få på en lille tur rundt i haven, på godt og ondt.
 Hav en dejlig dag.

Kærlig hilsen 
Marianne



17 kommentarer:

  1. Den overskrift vakte godt nok min nysgerrighed. Grus eller sand er vel ikke helt ualmindelig som forbedring af meget tung jord.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg kan sagtens selv finde på at putte krus i jorden når det er tungt ler( hvilket vi har) men ikke helt i den lag tykkelse de har gang i :) de har læsset nok på til at selv hvis de dækker hele stykket ned er der nok stadigvæk 20 cm grus mindst...så jeg forventer der skal ske noget mere :) og er spændt på hvad det er.. men på min side skal det spredes ud, for det er ikke kønt på den måde det ligger nu.

      KH
      Marianne

      KH

      Slet
  2. Sød lille tulipan. Har heldigvis ikke set de små røde bæster endnu men de kommer jo nok :-( Det er da vist kun katten der er tilfreds med naboen. Sikke et kattetoilet.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror nu ikke de har heldt det over på min grund med vilje.. jeg går ud fra de skal bruge det og er spændt på til hvad. det lyder desværre ikke som om de skal plante noget smukt i det. når det forhåbentligt er spredt ud og blandet med noget.

      KH
      Marianne

      Slet
    2. ehh hældt mente jeg...

      Slet
  3. Hej
    Dejligt katten har fået noget nyt at rode i,lyder som et spændende projekt hos naboen!! også som et der kræver en del vand måske?
    Tror din tulipan er tetraphylla,den ligner ihvertfald.
    Ha en god aften
    KH
    Jan

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg ved ikke helt hvad de har gang i.. for de virkede ikke som om de ville plante i det.. men hvorfor lave lerjord løsere uden at ville plante til ? jeg venter spændt. indtil videre virker det som en voldsom mængde grus...
      har tænkt på om tulipanen kunne være den, men er ikke sikker. men pyt, jeg syntes den er sød.

      KH
      Marianne

      Slet
  4. Ja det var som Marie skriver en spændende overskrift, katten er nok den eneste hos jer som er glad for gruset. Vi må spændt vente på at få at vide, hvad gruset skal bruges til. Og billerne de skal bare væk, og det kommer de.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. altså gruset er jo ikke ligefrem kønt, på den anden side er jeg delvist selv ude om at det er blevet så synligt, for vi satte jo hegn op i skellet for et par uger siden , og der klippede vi en del af vedbenet ned. det skal dog nok snart være på vej op og dække hegnet, det er jeg slet ikke i tvivl om. naboen har jo så også fuldstændigt ryddet deres grund for træer.

      ja Liljebiller har en meget fin rød farve, men de skal død skal de.

      KH
      Marianne

      Slet
  5. Hej Marianne

    Det er da lidt specielt at folk hælder grus ind på nabogrunden - det havde været pænt lige at spørge først.
    Nå så fik du også liljebiller. Efter det første rykind har jeg ikke set flere, jeg bilder mig ind at jeg en tidlig indsats nytter!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror nu ikke de har gjort det med vilje.. de har nok bare haft lidt travlt da de læssede børen af.

      jeg tror klart man kan redde meget ved at afskaffe de liljebiller tidligt, blandt andet slippe for deres mere end klamme afkom.
      KH
      Marianne

      Slet
  6. Sikke en overskrift, ti hi.
    Det må være himmerrige for en kat, som ellers skal passe på mellem mors planter, når der skal besørges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk er hun ikke slem, jeg skal bare ikke plante på bestemte pletter for der ligger hun når det er for varmt.
      KH
      Marianne

      Slet
  7. Skøn lille tulipan. Er glad for at læse de kan være forsinket, da jeg vist har et par stykker som ikke har knop i år. Ja, hvad har de gang i, de naboer!? Fandt en lille 'rede' af billerne i går - nu 'hvile de i fred' , ja ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. det er jo spændende hvad de laver.. indtil videre ligner det et "igang" projekt :)
      KH
      Marianne

      Slet
  8. Ha ha - for resten, den anden dag da jeg gravede hele staudebeddet op (husker du at komme og hjælpe mig med at finde ud af hvor det hele skal stå henne af???) så kom Marcus hen...

    "Mor, Paylay står og slikker helt vildt på en af planterne - Må han godt det???"

    Et hurtigt kig over skulderen fortalte mig at han havde gang i den lyserøde katteurt (jeg har reddet den lille stump af den lilla jeg kunne finde, men efter de første to år har den bare ikke været glad *snøft*)...
    Så måtte jeg jo igang med en længere forklaring om katteurt til Marcus -

    Hvilken han heldigvis syntes var ret sjov...

    Xena ser da ud til at ELSKE det nye toilet - Det synes jeg er pænt af dem at de har sørget for grus til hende i de næste mange, mange år :-P

    SvarSlet
  9. Hun går ikke ind til dem mete. De har fjernet deres del af det hegn så nu kan hundene komme helt ud i skel. Jeg er faktisk lidt bange for en af børnene stikker hænderne ind til dem. De gør helt vildt hver gang man er uden men virker ikke specielt aggressive udover det...men jeg stikker så heller ikke hænderne ind til dem, så hvem ved ? De er sikkert søde nok.

    SvarSlet