lørdag den 1. juni 2013

Utøj.. som min bedstemor ville have sagt

Min solbærbusk er totalt angrebet af bladlus. Pludseligt ud af ingenting er de der. Afskyelige små plantesaft sugende væsner, der får bladene til at krølle sammen. 
Tit er det de sorte lus der går på solbær, men i år er det de grønne. Noget jeg ikke ventede, jeg holdt øje efter de kendte sorte belægninger, sådan lidt på afstand. Så angrebet er temmeligt slemt. 
Jeg lagde først mærke til det på grund af tissemyrenes vandringsrute til og fra busken. 
Tissemyre elsker bladlus, de klemmer dem på rumpen, og så afgiver bladlusene en sød saft som myrene spiser.


Mine souvenir de la malmaison roser har også luse besøg. øv.. lus!!! Jeg blev så gal ved synet, at jeg tog haveslangen, satte den på jet-strålen, og skyllede lusene af de fine blomsterknopper, så kan de lærer det kan de!
Problemet er, det er ikke nogen specielt permanent løsning, og slet ikke på solbær. Så jeg vaskede Lusenes mund med sæbe.
Med en opløsning af opvaskemiddel, som jeg skummende op, derefter vaskede jeg omhyggeligt hvert eneste blads bagside med den skummende svamp.
Lus kan ikke lide solen når de sidder i solbær, de er altid bagpå bladene. 
Jeg ved ikke om sæben virker, men jeg fik uldlus af min kumquat af på den måde engang, så måske.


Min bedstemor samlede cigarretskodderne fra min bedstefars utallige cigarretter hver dag. Så lagde hun dem i vand i en uges tid, siede opløsningen, hældte den på en sprøjtedims, og gav utøj med det. 
Det virker, men jeg ryger ikke.


En anden utøjsting har været igang i mine hvide liljer.
Der var engang fire liljer. I år er der to og en stump.
Børnene brækkede en sidste år, ved at kravle på trappens reb. Den er ikke kommet igen.
 Denne her er blevet ædt.
Da jeg sad ude i skumringen igår kom synderen kravlende på en af de tilbageværende forbidte blomster.


Her er den, på vej op for at spise sig mæt i min smukke lilje, som skal fylde terrassen med duft, på varme sommeraftner. 
Den ækle dræbersnegl.
 Den kom, den blev set, blev foreviget på foto..
Den døde.

Jeg håber jeres have slipper for alt for meget utøj i år.

Kærlig hilsen 
Marianne

1 kommentar:

  1. Hej Marianne.. Jeg læste dit indlæg fra sidste år.. Og er meget nysgerrig efter at vide om det virker det med opvaskesæben, for min solbær er meget angrebet i år og vil jo helst ikke skade bærende.. Med venlig hilsen Regina

    SvarSlet