søndag den 16. juni 2013

drivhus

Jeg har jo sådan set også et drivhus.

Jeg kom for sent igang med det i år.
Jeg er ikke god til det eller noget, men jeg prøver.


Jeg syntes egentligt godt om at have det, jeg nyder det især om foråret til at spire ting i, men også at kunne høste ting fra det. 
Det er et meget traditionelt drivhus. Ingen flotte udstillinger, yndige støbejernsstole, små amoriner eller lignende. 
Bare grønne ting.


 Hvis jeg vil være derinde og hygge mig, sætter jeg mig bare på min helt almindelige, grimme, skridsikre totrins skamle. Man sidder egentligt ok der.  Det er et godt sted at være i regnvejret, når man lige har brug for ro og tørvejr i/på hovedet.

Normalt sår jeg selv mine tomatplanter, men de har haft det for koldt og er ikke større end mine tagetes.


Så jeg har også købt nogle.
 Der er rimelig stor størrelsesforskel.


De købte er væsentligt større.
Men hvis bare mine egne når at sætte en frugt, så jeg kan få frø til næste år, så er alt der ud over bonus. 

Jeg har selv sået :
Black prince, lille sød sort cocktailtomat, som smager fantastisk og giver godt,
 Jordbærtomater, små søde røde og jordbærformede.
 Ukranian et eller andet ( kan ikke huske hele navnet), aflang orange stribet tomat, giver forøvrigt udemærket på friland.
Tiny tim, som skal ud og stå regner jeg med, Det er en lav krukke coctailtomat.
 Stupice, rød rund og forholdsvis tidlig busktomat, som også gror fint på friland og smager godt. dens planter ser slet ikke glade ud, så har dem i drivhuset endnu.
Yellow pear, lille gul coctailtomat med pæreform. den giver ok, men smager ikke af så meget, men børnene syntes den er sjov og den er flot i tomatsalat.

Jeg har købt:
marmande bøftomater
 Gimini og en de bare skrev bøf tomat og caoctailtomat ved.
Det er underligt at have tomater uden navn.


Tomaterne står plantet i dem her, store firkantede plastikkasser på hjul. Meget stærke. Der er ikke drænhuller i, men jeg har sat omvendte urtepotter i bunden af dem. Det fungerer fint, og så blev de genbrugt.

Jordeni haven er fyldt med vand nu, og jeg er begyndt at glæde mig til solen kommer igen. 
Forhåbentligt bliver børnene raske til at kunne komme ud imorgen.

Kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar