fredag den 14. juni 2013

oplevelser..

Haven giver ind imellem nogle sjove oplevelser, fordi den er så åben og ligger et meget trafikeret sted.
I de sidste måneder har der været et par stykker.


- En frisør der kom forbi og spurgte om jeg solgte buketter siden jeg havde så mange blomster? Hun fik en buket med og tilbød mig en gratis klipning for det. Jeg vil ikke tage imod en klipning for en buket blomster, men det var en sød tanke.

- En ældre dame der mindedes sin egen have sammen med hendes afdøde mand, og endte med at stå og græde ved min skulder midt i Netto, alt sammen fordi hun kunne se haven fra hendes lejlighed.

- En vred nabo som var sur over jeg ikke klippede mine buskroser langt nok ned.. Han klipper sine egne til to cm over jorden, og de bliver aldrig rigtigt til noget. Det var sjovt nok min Herkules rose han var sur på, Folk plejer ellers at reagerer modsat på den.

- En hel flok japanske turister, som stillede sig op ad min storesøsters bil, hegnet, roserne, mere end kiggede ind af rollatorvinduerne og blitzede hele tiden.

- En Dame der spurgte ind til hvilken eksotisk blomst det dog var? Hun havde fået øje på min Provencale iris, folk bruger ikke iris i haven mere, så nu er det en meget eksotisk blomst. 


 Mine digitalis er begyndt at blomstre, både planlagte og ikke planlagte steder, men man kan næsten ikke placere Digitalis et dårligt sted, de spir klær alt tror jeg :)


Jeg planter krukker om for tiden, det tager mere tid end man lige skulle tro, men det hjælper så ikke på tiden at min datter har feber og den mellemste søn kaster op. Min mor er sød at hjælpe til med børnene, så jeg får dog nået lidt.


Jeg har fået lov til at bestille nogle flere Iris af min mand( ikke sådan at jeg skal spørge om lov, men vi taler sammen om den slags, det gør livet nemmere)
De skal bo her:  Dejligt højbed med fuld sol, jeg tror de kommer til at kunne lide det. og Jan, hvis der er for mange, så kommer de også ud på den anden side af hegnet, nemligt!   hihi :)
Der står et års planter i bedet nu og nogle der skal gro over kanten er blevet plantet.
Bedet er fyldt af snerler som jeg plukker af hver dag. De gror nok fem cm. på en nat, de afskyelige planter!  I den henseende er iris også godt, det er nemt at se snerlerne, så jeg kan stresse dem ihjel med ren og skær stædighed.


Jeg har forsøgsvist fjernet mere og mere af kommunens græs på de halvanden meter jord uden for hegnet og plantet blomster, og de har ikke sagt et ord til det i de sidste to år selvom deres gartner jævnligt er forbi for at slå græsset
Jeg har en stærk fornemmelse af, at så længe det bliver holdt og ikke dækker fortorvet, så kan jeg gøre hvad jeg vil. 
Taget i betragning hvor lille haven er, er så mange kvm.ekstra  mig slet ikke spor imod.
Jeg holder en halv meter til fortovskanten fri.

Hav en dejlig dag 
(og tak for alt regnen :)

Kærlig hilsen 
Marianne














Ingen kommentarer:

Send en kommentar