tirsdag den 4. juni 2013

dagliljer

Sidste år, da vi forsøgte at udrydde ukrudt med høns (Det kan man sagtens. De spiser ikke snerler og brændenælder, men hvis du har skvalderkål du vil af med, er det lige sagen) tog jeg nogle af min mors gamle stauder op, der imellem nogle dagliljer. De fik jorden skyllet af rødderne, fik taget skvalderkål og snerle samt padderokke rødder væk fra deres egene knolde og blev plantet igen.
Nogle blev plantet i en gruppe.


Andre blev delt ud i faner


og sat enkeltvist igen, tæt på husmuren ude ved vejen. I et kvivkgræs og brombær inficeret stykke. Jeg forsøgte selvfølgeligt at grave det værste krudt væk fra stykket først.


Det sjove er, at næsten alle de faner der blev tortureret mest, ved at blive skilt ad og plantet enkeltvist, har sat blomsterstande op. Dem der blev sat i en klump har også sat blomsterstande, store og kraftige, men ikke nær så mange, hvis man tæller antal faner.

Det samme fænomen har jeg observeret ved mine geranier, man får mange flere blomster ved at dele dem.
Konklusionen er vel næsten ; at hvis du holder meget af din staude, så del den ind imellem. Den skal have nogle "tæsk" for at nyde livet.
Det gælder nok kun de mest livskraftige af dem ... 
tror jeg... 
man lære jo hele livet, så hvem ved.

Kærlig hilsen
Marianne

PS: hvis du ikke ved hvad du skal lave den 5 juni. så smut til plantemarkede i Geografisk have i
Kolding. Det starter kl ti.
Det er en udflugt værd.


I år finder jeg så ud af hvilke dagliljer det er, men mit gæt er på Fulva.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar