mandag den 8. juli 2013

Krukke....

Min mor er jo en dame på snart 70, men hun gav sig til at feje gården igår. Det blev så pænt, så jeg syntes jeg hellere måtte få gjort noget ved de krukker, der irriterede mig der omme.


 Det er de tre hvide krukker, der står op langs med stien imod skoven.

Her er en lille kavalakade med deres look i år.
Alle ting der har stået i dem indtil nu blev plantet til i vinters/foråret. 
Forårsløg og hvide hornvioler.








Det sidste billede her, er meget sørgeligt og som de så ud i går. 
De har set ud som billedet oven over, indtil for fjorten dage siden, hvor tulipanerne begyndte at visne. 
Det er  en grund til hornviolerne. De blomstre imellem tulipanerne, så man kan holde ud at se på krukkerne, imens Løgene får lagret op og vokset færdigt.
Løgene var klar til at blive taget op, tørret og lagt i poser indtil efteråret nu



De nye løg sidder samlet inde i skallen af det gamle løg (som kan være rådnene omkring dem)


Væk med det gamle og gem det nye. Der kan være rigtigt mange små løg inden i sådan en tulipan.
De skal nu tørres.


Jeg gemmer dem i papirsposer så de kan holde sig tørre. Ude i haveskuret.
Husk at skriv på posen hvad det er.
Jeg glemmer tit navnene, så istedet skriver jeg hvordan de ser ud, og evt. hvor de skal plantes igen.


Sådan, klar til at gemme.
Små tulipanløg kan tage op til 4 år om at komme i blomst igen. Så hvis du ikke kan lide tulipanen, er det her ikke arbejdet værd.
Det er meget forskelligt hvor gode tulipaner er til at komme igen.

Nå men krukkerne var så fulde af myrer. Som bed... Meget.
Jeg forventede faktisk at finde halvmaste myrer i undertøjet... men de må være rystet ud inden jeg kom iseng.

Jorden blev skiftet ud i krukkerne og de blev plantet til igen.
Så må jeg se hvor længe denne beplantning holder. 
Jeg ville have haft tre ens tilplantede krukker, men der sprang blomster på mig, der slet ikke lignede hinanden. 
Igen kan jeg altså ikke holde den stramme have linie.


Meget mørke Calla, kæmpe verbena, kløver og Gaura.


Græs, ny sommerfugleagtig  opstammet plante fra min svigerfar og kæmpeverbena


Kløver, rød lilje fra min reserve far, og gaura samt kæmpeverbena.


Sådan, ikke flere gulevisne krukker at se fra mors siddeplads.

Hav en dejlig dag.
 Kærlig hilsen 
Marianne


Lammeøre i solen. 
Fantastisk plante, så god til at holde på væden i planten pga. den behårede overflade. Genialt og smukt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar