onsdag den 10. juli 2013

Mors lilje er sprunget ud.

 Der var en krukke med  nogle få små liljeknolde i, da vi flyttede herned for to år siden.
Jeg gravede dem ned i surbundsbedet og tænkte ikke mere over det, da der kun kom nogle meget små blade op af jorden de næste to år.


I år blomstre de.
Kunne det mon være royal sunset ?
En knold med to knopper, de andre to med en knop på hver stilk.
Den er ret smuk, men jeg har ingen anelse om hvilken lilje det er.
Jeg må hellere prøve at finde ud af det :)


Jeg har fundet ud af, den blå blomst (højre på midten af billedet) er en Clerodendron Ugandense.. sjovt navn. På dansk kaldet blåvinge. 
Det danske navn passer godt, blomsterne ligner sommerfuglen meget.
Den skal ind om vinteren i et køligt rum. Elsker solskin og hader at tørre ud.
Er nøjsom, uden de store gødningsbehov.
 Den perfekte krukkeplante lyder det til.

Gør noget godt idag, det holder humøret oppe :)
 Kærlig hilsen 
Marianne


Den aller sidste Allium i haven er ved at takke af. Den kom i en Allium mix, men jeg tror det er en Allium Nigrum Multibulbosum. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar