tirsdag den 30. juli 2013

oregano, arabian night og lilje

Jeg har blomstrende oregano flere steder i haven lige nu.
Det er allesammen selvsåede frøplanter. 
Blomsterne har forskellig farve, alt efter hvor de står. Generelt så bliver de lysere i farven jo mindre sol de får.
Oregano trækker mange svirrefluer, bier og brumbasser samt en del sommerfugle.




Oregano kan stå meget mørkt. Den næsten hvide i blomsten står et sted hvor der stort set kun er direkte sol kl. tolv. 
Den holder skønne grønne farver når den står mørkt. I krukker i solen, har den tildens til de bliver gule under blomstring.
Det er en af de mest taknemmelige Krukkeplanter.
Det dufter sødt, og smager godt.
Hvis jeg får for mange, så fodre jeg bare hønsene og kaninerne med dem, de elsker at få krydderurter. 

Der er næsten ingen blomstrende roser i det store bed i baghaven nu. Heldigvis så blomstre drejeblomster, flox og kæmpeverbena lystigt. Ligesom en hvid kongelys også gør sit bedste for at lyse op i bedet. 
Roserne skal dog nok lave et show igen kan jeg se (hvis bare de får vand nok.) Der er mange knopper på vej.


Min røde Arabian Night er endeligt begyndt at blomstre. Den har en dyb rød blomstring og bliver bare ved og ved. 


Den står sammen med denne  røde lilje, og de har næsten samme farve.
 Liljen blev sat ret sent, og jeg er lidt ked af at blomsternes blade ikke folder sig særligt meget ud. Jeg spekulerer på om: den er sådan, om den har fået for lidt vand, eller om det er fordi den er sat så sent.


Jeg ved godt jeg viser daglilje/liljebedet meget for tiden, men det er mest grønt resten af året. Ikke sådan at det ikke har blomster i hele året, for det har det, men det er ubetinget flottest når det er liljetid.


Tak til Karsten og Jan for spændende Links igår, jeg fik en masse tid til at gå med at hyggekigge. 
Selvom jeg må indrømme det ene links vist var til dem der har alt:)

Pas rigtigt godt på dig selv og dine kærer idag
Kærlig hilsen 
Marianne



Den ene sene grimme ælling fra sidste år, som ikke kunne flyve, så forældrene forlod den, er blevet til en smuk svane. 

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke nogen krydderurter i haverne - men måske skulle jeg prøve med Oregano i byhaven, men mest for blomstringen. Der er skyggebede med meget forskelligt antal soltimer fra 0-2 timer. Den kommer lige på huske/ønskelisten.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Berit
      Jeg tror bestemt godt den kan gro der, for min står helt inde i et hjørne af gården imellem stakittet og brændeskuret :)
      KH
      Marianne

      Slet
  2. Jeg har også lidt merian i mit bed, det er overlevet fra før vi fik haven, jeg tror altså, at det er merian, det er ikke det,jeg går mest op i.
    Jeg har gemt de link du fik, en dag når jeg får tid, vil jeg også kigge med. Jeg snusede lidt, der var meget spændende.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej lisbeth
      Ja det var nogle fine links :) man kan få lang tid til at gå med at kigge beundre og ønske sig :)
      KH
      Marianne

      Slet
  3. Hej Marianne

    tror det er varmen - jeg har jo vandet og flere af mine liljer viser præsis det sammen - og andre år er de helt normale, så varmen er nok den skyldige!

    Godt du kunne bruge linkene, der er flere hvor de kom fra!

    Nå nu skinner solen! Vi fik lige op mod en 10mm - alletiders:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej karsten
      Så er det måske godt nok at der nu kommer lidt kulde, så vi kan nyde de sidste liljer lidt længere måske. alt blomstre og dør så hurtigt når det er varmt.
      kh
      Marianne

      Slet