fredag den 5. juli 2013

min mand blev nødt til at tage på arbejde....

Og så gik jeg mig ud i haven :)

Min nevø gravede et stort hul for en is( meget billigt syntes jeg)

Bunden af hullet  blev jævnet ud. Den store sorte murebalje, der altid står i vejen, blev sat ned i den og jeg stampede jord fast omkring den.


Der blev lagt jord , sten bark osv ud og Keramik tingene blev sat.
der blev også blandet lidt Hønsemøj i.. bare en lille smule med meget højt indhold af savspåner i, hønsemøj er nemligt meget stærkt.

(treforken er min: æblegrenen er tynd og tung holder)

Tilsidst kom der et lag jord mere og der blev plantet.


Jeg ved godt de blå fodertønder ikke er kønne, eller bunden af den vasketrumle vi normalt bruger på bålpladsen (den er virkelig godt at have bål kontrolleret i og den har en rist, så man kan grille på den.)
Men de skal stå der så længe at det midlertidige hønsehus står der. 
Forhåbentligt bliver det flyttet til efteråret, så vi kan få bålpladsen tilbage.
Jeg savner at sidde og lave snobrød i tusmørket med drengene, og se stjernerne komme frem.
Men:
Hvis vi ikke når det i år, når vi det næste år.
Havearbejde skal være hyggeligt ,uden stress.


Jeg kan godt lide keramik bladene. 
Det er egentligt meningen at der skulle pumpes vand op i det øverste blad og vandet så skulle løbe igennem dem, men jeg har ikke orket at tænke tanken om at trække strøm der ud. 
Måske engang ....


Nu mangler jeg så at skære en rist til at ligge lige under vandoverfladen, så dyr og børn ikke drukner i den. Måske finde en plante til at bo i baljen, eller se om den soldrevne pumpe jeg engang købte, rent faktisk kan sprøjte med vand.
Kan være der også kan bo to slørfisk om sommeren.
Hvem ved hvor det her vand eventyr ender... hvis det går galt borer jeg hul i baljen og sætter peberrod i den.

En ting er sikkert. Der skal stå Iris sebirica omkring den. Jeg har tjekket og vandet løber fra hele græsplænen og bedene ned og ender der. Godt nok er der en del sand i jorden, men bunden er massiv rød lillebæltsler kun en 30 cm nede. Det burde lave en naturlig opsamlingsbund af vand.
Jeg håber jeg har regnet det rigtige sted ud denne gang.


Jeg fik gravet lidt mere græs af ude ved vejen og lavet en virkelig klassisk kombination: der blev sat lavendel imellem roserne. 
Jeg har faktisk overvejet at sætte nogle store buer af tentortråd  op fra søjle til søjle og lade der klatre roser, clematis eller andet i dem.  Tre store buer fyldt med overdådighed...og en antydning af privatliv uden at lukke haven. Et rum i rummet.
men jeg ved ikke om det vil virke....

nå ja.. gyngestativet....


Jeg har købt de forkerte bolte, så jeg skal ud og have nogle der er kortere.  
Det er dog nok samlet til min datter kunne få sig en lille gyngetur, og se op i trækronerne imens.
Stativet skal males sort.


Hav en rigtig dejlig havedag. Forhåbentlig med den danske sommer fra sin smukkeste side :)

Kærlig hilsen 
Marianne




Ingen kommentarer:

Send en kommentar