fredag den 30. august 2013

grønt...


Det her er grunden til jeg planter rødkål.. se lige på de blade, farver og skygger. Jeg bliver betaget hvert år, det er virkeligt smukt.



Savoykål og grønkål med røde stilke er nyt for mig, men de er nu heller ikke grimme. 


Det er ikke en staude, eller en solsikke, det er blomsten fra jordskokker.
På billedet her under er det to forskellige typer jordskokker til venstre og solsikker til højre.
Det er ret tydeligt at de er i familie med solsikker syntes jeg, både når man sammenligner blomst og blade.


Klatrebønnerne har Ninjaet afsted fra deres stativ af pæregrene og besluttet sig for at solsikkerne må være deres kaltrestativ. 



 De brogede bladbeder er en oplevelse i sig selv. jeg nænner næsten ikke at spise dem, men de smager for godt, så i aftensmaden med dem. 


Vi fik lidt regn i nat. Det dufter så dejligt ude nu og alt er vasket fri fra støv. Desværre havde jeg glemt at sætte barnevognen ind i skuret, så nu har jeg diverse baby artikler hængende til tørre inde i stuen. men pyt, det går nok.

 Hav en dejlig dag.
Kærligt hilsen 
Marianne


Vi skal igennem volden hjem når jeg henter min yngste søn ved børnehaven.
 Det er rigtigt hyggeligt. specielt når den mellemste også vil med. Det bliver næsten en skovtur.









6 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, du er betaget af din lilla kål. Det er nogle skønne farvenuancer og former.-
    Og billedet er jo også fint!
    Venlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja kålen giver noget af et show :)
      KH
      Marianne

      Slet
  2. Jamen Marianne

    Det er jo rigtigt - masser af grønsager kan sagtens være med når det gælder om at føre sig spektakulært frem:)

    Fantastisk at de giver til os af 2 omgange - ikke?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. heh.. det er kun nogen af de kål der føre sig frem. jeg var jo i et sommerfuglelarve dilemma, for på den ene side ville jeg gerne have kål, på den anden elsker jeg sommerfugle.
      så ( det er fjollet, det ved jeg godt) nu har jeg udvalgt visse kål planter som bliver foder planter. jeg flytter laverne jeg finder på mine planter over på foderkålene. og de ligner en hullet ost og er ikke kønne :)
      KH
      Marianne

      Slet
  3. Ja det ser fint ud med grønsagerne, rødkål har vi hele marker med herovre, de er smukke i landskabet, også savoykål er der en del af.
    Regn suk, hvor er du heldig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. det må altså være sjovt at bo på Samsø rent afgrødemæssigt.. her nede er det mest hvede og majs de dyrker.. og raps.
      Jeg siger til regnskyerne de skal svinge forbi Samsø :)
      KH
      Marianne

      Slet