søndag den 19. maj 2013

næsten plantemarkede, haletudser og rotter under bøgen.

Idag havde jeg egentligt planlagt at skulle potte planter om, slå græsset, gøre hønsehus rent osv. men lidt over tolv kom min lillesøster farende og sagde at hun trode der var plantemarkede nede på bymuseet. Heldigvist bor vi meget tæt på, desværre var de næsten pakket sammen da vi nåede derned, men jeg fik købt fire snackpeber planter, to pudenelliker og jeg fik en iris af en sød dame :) en mini iris, hun ikke vidste hvad hed, men som skulle blive sortblå. 


Der er egentligt mange mørkelilla iris . Tak til den fremmede dame fra mig :) jeg glæder mig meget til blomsterne springer ud.


Det endte med at blive en gåtur ind i byen, for at få en is. Der faldt jeg så over kæmpejernurt til femten kr pr. stk, så jeg købte otte. Jeg plejer selv at så kæmpe verbena, men de er ikke spiret i år. Måske ender det med jeg har mange, for jeg klippede dem ikke ned før de var visne sidste år, som hvem ved hvad der ligger i jorden ? 
Jeg sætter kæmpejernurten imellem roserne, så står de som en sky over landet og vejer indtil frosten kommer.



Der røg også en bakke rødkål og savoykål med. De skal plantes i det bed vi er ved at grave igennem. Jeg sætter kun etårige ting i det. Der er simpelthen for meget umuligt urkudt i det. Det skal terroriseres med en spade jævnligt.  Der er erklæret krig! 

Jeg fik faktisk en blomstergave mere idag, min søster gav mig en bromelia. Jeg har ikke set sådan en som den her, den er jo kolossal. Jeg aner ikke hvordan den skal passes, det er jo en regnskovsplante, men sjov er den, gad vide hvordan blomsten bliver?
En af vores Naboer kom ud da vi var på vej hjem og spurgte om jeg ville have lidt af de gyldenlak hun havde sået. Det vil jeg gerne, så vi byttede. Jeg har sat en kasse med forskellige ting jeg havde i overskud til hende, så håber jeg hun kan bruge det. Jeg har alt for meget af alt muligt, jeg kan ikke finde ud af at smide det ud, jeg potter det op og forære det væk.




Vi var også nede at fiske efter haletudser. Først fangede vi kun vandbænkebidere. Derefter et par itu revne shorts. Så ,desværre, fangede min yngste søn en død rotte (klamt), men pludseligt fandt vi dem, i hundredevis, haletudserne, med deres sjove haler og tykke hoveder. Vi tog ti stykker med hjem, så børnene kan følge dem i deres udvikling. Når de får ben, skal de sættes ud hvor vi fandt dem. Padder er fredede og skal udsættes hvor de blev fanget efter endt observation.






Citrustræerne og kameliaerne er flyttet ud i haven. De var udsat for en brand sidste år, og vi trode de var gået ud, men de kom sig, og jeg syntes egentligt de ser ok ud, taget i betragtning de ingen blade havde sidste forår. Det er min mor der har interressen for dem, så det er helt nyt for mig at have den slags træer at passe.
Til aften fik jeg endeligt plantet lidt og pottet om og slået græsset. 


Tilsidst gik jeg en tur i haven og se, den første alium er ved at springe ud.



 Min første Geranium der blomstre, Calligrafer, den er så smuk. 


Den sidste type tulipan til at springe ud, jeg kan virkeligt godt lide den.


Forresten er der nogen der har hygget sig med at plukke blomster ude ved forhavehegnet. Heldigvist var de søde og tog lidt over det hele istedet for kun at plúkke et sted, så det ser ikke dumt ud, men jeg så det med det samme. Det fik mig til at tænke over noget. ser jeg altid kun manglerne og ikke skønheden i min have ? Det er en ret skræmmende og trist tanke hvis jeg gør.


Imorgen skal jeg til Botanisk have i Århus. Jeg ved ikke om jeg skal hente stauder fra staudestedet deroppe, jeg har ikke fået svar på min mail, men jeg håber. Jeg glæder mig til markedet og til at se det nye drivhus udefra, man kan desværre først se det til et smugkig mandag indeni, og der er jeg jo ikke i Århus, men så må jeg se det en anden gang. en udflugt at se frem til.

Hav en dejlig dag og hyg dig rigtigt meget. 

kærlig hilsen 
Marianne

Jeg kan se at Danmark lige har vundet melodi grandprix, det er da hyggeligt. Tillykke :)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar