fredag den 21. juni 2013

Kartofler, topløg,kørvel. Jasmin og Fuchsia blomster og så prøver vi lige det....


Jeg har sat kartofler i år, blandt andet den blå Vilotte kartoffel som jeg ikke har prøvet før. Den har smukke mørkelilla stængler, og de store åre i bladene har samme farve. Jeg er spændt på om blomsten også er lilla, og det ser ud til jeg snart finder ud af det.


Jeg satte også helt almindelige hvide kartofler.  Det gjorde naboen også. 
Han satte dem faktisk halvanden månede før jeg gjorde, og havde plastik over jorden for at varme den op og alt det andet folk nu gør.
Det er ikke for at ville være uartig, men det giver ikke meget i den anden ende. Hans begyndte at blomstre for tre dage siden, og jeg tror ikke det tager halvanden måned før mine blomstre.
Konklusionen er, man skal være virkelig vild efter at få tidlige kartofler for at hive plastik på og af osv.  Det ser umiddelbart ud til ikke at lave den store forskel i den sidste ende. 
Nu ved jeg så ikke hvilke sorter han har sat, og det gør jo også en forskel.
Spørgsmålet er: jeg bruger kaninmøj i bedet, der bliver gravet ned hvert forår... gør det en faktor imod hans kunstgødning ? bioprocesserne burde jo varme jorden op. hmm....


Topløg er virkeligt fasinerende, og nok også nemmere at forstå en andre løg som feks hvidløg som også formere sig med kloner, hvis man skal lære børn om forskellige former for forplantning. De er så dejligt store.  og over jorden, så udviklingen er nem at følge. Og helt ærligt, jeg syntes det er smukt. Se lige alle de nuancer af grøn.


Jeg har en kørvelplante fra sidste år som har fået lov at stå. Den visner med den mest fasinerende lilla farve. 
Jeg har besluttet den får lov til at så sig selv. Kørvel er besværlig, Det nemmeste er at lade den selvså sig, så dukker den altid op. 
Jeg kan godt lide at putte lidt i dressinger. Det skulle også være ok til fisk , men jeg har ikke prøvet efter.


Min Jasmin blomstre. De har altså den mest fantastiske duft! og yndige blomster.
Da jeg lavede denne stikling var det faktisk lige omkring denne tid på året. hvis nogen skulle have lyst til at prøve.


Den overvintrende opstammede Fuchsia, går helt amok i blomster nu, det er næsten for meget.


Jeg har fået de to urtepotteskjulere af henholdsvist min svigermor og min mor. 
Jeg syntes egentligt det hvide imod den sorte grill( ja den trænger til maling og en gang ståluld på risten)  er ret fint, men det var et problem at have blomster i dem, fordi de drukner. 
Nu har jeg sat vandiris i dem, så kan de stå der og soppe. Så får jeg at se hvordan det kommer til at gå.

Hav en oplevelsesrig og positiv dag.

kærlig hilsen 
Marianne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar