lørdag den 22. juni 2013

liljer


Alt gror og nyder regnen ude i haven, pånær blomster i blomst, de får tæv. 
Sådan er livet jo.
Mit ugennemtænkte forsøg med sæben på de lusebefængte roser, får mig til at se ekstra meget frem til lijerne begynder at komme i blomst.
Jeg kan ikke huske hvad mine liljer hedder, men de er skønne.
De fleste af dem syntes jeg selv ser lovende ud. 
Jeg tør dog ikke være for positiv, for jeg tænkte det samme om roserne, og så fik jeg smadret dem, godt og grundigt.


 De forreste liljer på billedet er sat i år, de bagerste er  to år gamle.  
Der er virkelig stor forskel i størrelsen.
Bedet er et surbundsbed, og de er vilde med det.
Hvis man vil have en lidt længere season kan man sætte liljer i foråret, de blomstre senere end de andre. Men er også mindre.
Hvis man er uheldig er de små underlige krøllede miniplanter på ti cm første år. De er dog helt normale året efter.


Disse liljer er mørkerøde, men jeg kan lide dem allerede nu, uden blomst. Se lige de røde stængler.. pragtfuldt!


Der er dejligt mange knopper på de udsatte liljer for vold . Jeg kalder dem sådan fordi bedet er lige ved sandkassen. Det skulle meget gerne være smuk mørkerøde liljer.


Men se lige her på liljen midt i billedet. Den med den største bladkrans har ikke sat an til en eneste blomst.
Jeg kan jo ikke være sikker på grunden, men den var fanget inden i en judaspengeplante og jeg opdagede den først da jeg hev planten op. Jeg troede faktisk den var gået ud.
Så ingen blomster i år, men smukke grønne blade og et sideskud.


Jeg klippede min Johnsons blue Geranie ned for en uge siden, og der er allerede små spæde nye blade på vej. 
Dejligt, så er der forhåbentligt snart smukke grønne puder. De afklippede stilke er i alle tilfælde ikke kønne.

Jeg skal have gravet mine liljer omme i baghave rosenbedet op i efteråret, blandet noget spagnum i hullet og putte dem ned i deres hul igen. De kan ikke lide den tunge ler.  Aldrig har de været så små som i år.
Jeg vidste det ikke, for uden at vide spor om det, havde jeg gjort det rigtigt første gang jeg satte liljer i min gamle have. Det samme i det ene bed da jeg flyttede herned.
Jeg syntes jorden var for tung, så jeg havde lagt en masse kommune kompost ud over bedet. 
Jeg løb ud af kompost, kunne ikke skaffe mere (bil mangel), og endte med at plante rosenbedet til med stauder uden. Inklusivt at sætte liljerne. 
Det bed uden kompost tilskud står liljerne ikke godt i. De bliver mindre og mindre og sætter ikke nogen sideløg.
Så det skal på huskelisten.


Med håbet om en dejlig midsommer, uden alt for meget regn, og sammen med jeres aller kæreste.

 Kærlig hilsen
Marianne

I anledning af midsommer, Sankt Hans lige om hjørnet og meget dansk sommervejr, får i lige en knopsvane i støvregnen, der tager sig en slapper på vandet. 
Der er tre svanepar inden for gå afstand af mit hjem, så jeg syntes selv det er lidt en luksus side af et byliv. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar